Mijn dagboeken in Boer & Tuinder

september 28, 2007

Roza, onze promotie-vlam

Filed under: Luc Callemeyn — melkbrigade @ 7:19 pm

Toen wij twee jaar geleden met onze oudste dochter Lies naar de opendeurdag gingen van de Jozefienen in Brugge was ik aangenaam verrast daar een melkautomaat te vinden op de speelplaats. Als melkveehouder kon ik het niet nalaten om die eens van dichtbij te bekijken en het assortiment na te zien. De gedachte dat deze school ook gezonde voeding promoot heeft ons ook gesterkt in onze beslissing om onze kinderen daar school te laten lopen.

Tot mijn verbazing vernam ik een jaar later dat deze melkautomaat weggenomen of verplaatst zou worden omwille van niet rendabel genoeg. Dit was echter buiten de leerlingen zelf gerekend. Bij de vierdejaars kwam een spontaan protest op gang, zelfs met affiches, pamfletten en een heuse handtekeningaktie om die melkautomaat toch maar op zijn plaats te houden. Uiteindelijk is hij er toch gebleven en heeft hij zijn positie versterkt ten opzichte van de frisdranken. De jongeren genieten nu van een gezond tussendoortje in plaats van de traditionele Mars of Cola. Op termijn zullen de snoepbakken zelfs geheel verdwijnen, aldus de enthousiaste directeur.

Als melkleveraar storten wij per 100 liter geproduceerde melk 12.4 € ct. in het promotiefonds van de VLAM. Dit lijkt niet veel, maar bij een leefbaar quotum van 400.000 liter spreken we toch algauw van 500 € per bedrijf en per jaar. VLAM voert daarmee reklame voor de melk in het algemeen, dus niet merkgebonden, en sponsort daarmee de gekende ‘melksnor’ en ‘Roza’ en ‘koe van you’ – akties. Ook de zuivelcentra in Drongen en Peer krijgen daaruit ondersteuning en ontvangen jaarlijks zo’n 25.000 bezoekers.

Ondanks de aktieve deelname van boeren in het bestuur van de VLAM is er vanuit de melkveehouderij zeer weinig interesse van wat precies met dat geld gebeurt. Misschien komt dat doordat men zelf niet op de hoogte is van marketingstrategiën, of gaat het te gemakkelijk dat de bijdrage gewoon van de faktuur afgetrokken wordt ? Moest er een aparte faktuur te betalen zijn voor de promotie, er zou wel meer interesse zijn. Positief is zeker dat via de verkoop van de producten ook wat geld binnenkomt voor de VLAM, waardoor die relatief dure toestellen (zo’n 5000 € per stuk) toch over 5 jaar af te schrijven zijn. Het vinden van een goede partner die de bevoorrading doet is daar zeker ook niet vreemd aan.

Feit is zeker, als je gezonde producten kunt aanbieden aan de jongeren op de juiste plaats waar zij geconsumeerd kunnen worden, alleen dan kan je goede gewoontes aanleren die het melkverbruik in het algemeen kunnen verhogen.
Maar niet alleen de melkveehouders treft het verwijt dat zij enkel geïnteresseerd zijn om voor hun eigen promotie te zorgen, ook de melkerijen gaan niet vrijuit, want in de VLAM heeft men blijkbaar moeite om de juiste formaten te vinden die passen in die automaat. En ik heb ook nog niet veel gehoord dat de verwerkende industrie (op hun eigen kosten) gezamenlijk promotie voert. Hebt U er trouwens ook op gelet dat er op het voorbije landbouwsalon geen enkele afnemer te zien was, geen melkerij, geen slachterij, geen groentenveiling… Blijkbaar is de boer ook hier weer de laatste schakel in de economische ketting.

Promotie voeren is een werk van zeer lange duur. In dat kader werden wij gevraagd om mee te werken aan een interview op Focus over de ondersteunende werking van de provincie West-Vlaanderen. Grote problemen hebben wij daar niet mee, en als meewerkend lid van de werkgroep denk ik dat wij ook voldoende achtergrond hebben om de kijker wat mee te geven.
Wat echter aangekondigd was als een kort interview bleek een heuse reportage te zijn over de boerderij, de melkverwerking en het aan de man brengen van hoeveproducten. Alle ingrediënten van een heuse TV-opname waren aanwezig zoals een voorbereidend gesprek, de ondervrager die alles netjes geregisseerd had en de cameraman voor wie we soms tot 5 keer toe hetzelfde pasje en zinnetje moesten herhalen. We werden net niet geschminkt, maar toch zorgden wij er voor om in de stallen en in de melkverwerkingsruimte netjes gekleed te zijn en ook alle hygiëneregels netjes zichtbaar naar voor te brengen. Heel het gezin werd er ook bij betrokken, ook de tekenwedstrijd die de kinderen organiseren en zelfs de vertederende bedrijfspoezen werden niet vergeten.

Link naar Dagboek 3 op Boerenblog

Advertenties

2 reacties »

  1. Hoi Luc
    Via veeteelt jou site gevonden
    Dit is al een oude blog maar ik wilde hier toch op reageren.
    Ik heb hem wel niet helemaal gelezen.
    Je staat er niet zo bij stil 500 euro om je melk te promoten.
    Maar wij krijgen ook de mailtjes van vlam.
    Huren krap 5 hectares in Belgie
    Zijn zelfs op twee plaatsen bij de boerenbond
    Nou wil ik even kwijt dat ze bij vlam best goede promotiefilmjes maken.
    Dat is natuurlijk ook nodig.
    Wij kunnen dus alleen maar hopen dat ze dat bijven doen.
    Mooi trouwens dat de jeugd in opstand kwam toen de melkautomaat verdween
    Is bij jullie de melkautomaat eerder regel als uitzondering?
    Ik zie er hier geen en in Lommel ook niet

    Reactie door Sjaan Hoeks — december 17, 2009 @ 12:52 pm | Beantwoorden

    • Dit is natuurlijk een artikel van een hele tijd geleden, 5-6 jaar denk ik. Ondertussen verneem ik dat de VLAM er al meer dan 200 heeft staanv an die melk-drink-automaten. Dus ik zou denken dat het lekker loopt zo, maar de medewerking van de schooldirectie is daar natuurlijk bij vereist.
      Het is een melkautomaat met gezond alternatief, of een Cola automaat waar ze kunnen op verdienen.
      Moeilijke keuze, als je als school een steeds kleiner budget ter beschikking hebt.

      Reactie door melkbrigade — december 20, 2009 @ 1:39 pm | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

%d bloggers liken dit: