Mijn dagboeken in Boer & Tuinder

januari 4, 2008

De nieuwe kleinste kleine of de oprotpremie?

Filed under: Johan Schollier — melkbrigade @ 12:00 am

Ik heb de eer de Dagboeken jaargang 2008 te mogen inzetten.
Dus, beste lezer, aan elk van u en uw gezin een gezond, productief en een stralend 2008.
Aan mijn collega-dagboekschrijvers: dat de muze in 2008 overvloedig moge zingen!
Geloof me, beste lezer, het is niet altijd gemakkelijk om onderwerpen te vinden.
Komt er niet eens een nieuwe schrijver/schrijfster bij?
Ik denk wel eens aan Lut, Noël, Bea, Luc, Peter, Jaques, Phillippe …
Het moet een hele opdracht zijn om iedere week een volledige Boer&Tuinder in elkaar te puzzelen. Zij krijgen weliswaar een beetje hulp van de actualiteit, die hen een eindje tegemoetkomt. Misschien denken zij dat het voor ons tegenwoordig een ferme kluif is om een agrarisch bedrijf te runnen! Ach ja, het is elk in zijn stiel.

Van actualiteit gesproken: als een donderslag bij heldere hemel kwam plots het bericht dat de suikerfabriek van Moerbeke gaat sluiten. Hoewel, tijdens het laden van onze bieten vroeg een van de vrachtwagenchauffeurs zich al af of er volgend jaar nog wel naar Moerbeke gereden zou worden. Het was al in de mond, en baf … een paar dagen later was het zover.
Het jaar 2008 start belabberd voor onze akkerbouw. Ik heb het nog gezegd he, dat het sloebers waren! Neen, sorry, het is Europa. Ook voor het negentigtal personeelsleden van het bedrijf moet dit toch zeer hard aankomen. Ik zag op tv een duidelijk aangeslagen directeur Van Gaever verklaren dat dit net gebeurt na een topjaar qua productie, kwaliteit en rendement. Hij loofde ook de boeren die de rijkste en beste bieten ooit leverden. Ook onze loonwerker, die nog niet zo lang geleden een nieuwe zelfrijdende rooier kocht, kan er niet om lachen. Het komt hard aan voor iedere betrokken partij. Niemand kan er omheen: Europa.
Vorige zomer was ik in Ierland, waar alle suikerfabrieken twee jaar geleden sloten. Gaat het hier ook deze weg op? Escanafle, Frasnes, Bruglette, Veurne, Sas van Gent, allemaal al dicht, en nu ook Moerbeke Waas? … Zijn de eigenaars, de familie Lippens uit Knokke, gezwicht voor de enorme sluitingsvergoeding? Gaat Europa zijn bietentelers – alvast de kleinere – uitroeien? Het eerste wat ik deed toen ik het nieuws hoorde, was kijken op een landkaart waar Fontenoy ligt – daar staat immers de andere fabriek van Iscal Sugar. Het ligt in de driehoek Doornik-Leuze-Valenciennes, dicht bij de Franse grens. Stel u eens voor: geen suikerfabriek meer in de Vlaanders. Als België uiteenvalt, moeten onze bieten naar het buitenland! Met hoeveel gaan we nog bieten telen? Gaan de melkveehouders nog aan betaalbare pulp geraken? Pulp, een onmisbare(?) pijler in het hedendaagse melkveerantsoen. Kunnen de overblijvers nog rendabel telen of eventueel groeien in areaal? In de Tiense Suikergroep spreekt men van kleine producenten als het quotum kleiner is dan 200 ton bieten. Ikzelf zit maar net boven die grens. Na de ‘grote schoonmaak’ zal ik dus de nieuwe kleinste kleine zijn – als ik nog bieten ga telen. Of zou ik toch maar kiezen voor de uitstappremie? Noem het voor mijn part maar de oprotpremie.
Een heleboel vragen dus. De tijd zal het weer eens uitwijzen. Maar veel tijd rest er niet meer vóór de nieuwe uitzaai.

Johan Schollier

1 reactie »

  1. Overtuigingskracht
    Er zijn 100 agrariërs bij elkaar. Ze hebben allemaal min of meer een gelijkaardig bedrijf. Ze krijgen de vraag om mee de landbouwwetgeving van de toekomst uit te tekenen. Ieder voor zich denkt na. Vrij vlot komt men tot het besluit om een wetgeving uit te tekenen waar grote bedrijven het best in kunnen gedijen. Tijdens een persoonlijk gesprek met al deze mensen wordt hen de vraag gesteld waarom zij voor een model met grote bedrijven kiezen. Het grootste deel van de bedrijfsleiders doet dit voor hun zoon of dochter. Ze denken op die manier de toekomst van hun kinderen op het bedrijf te vergemakkelijken.
    Goed, grote bedrijven. Dat houdt in dat van deze 100 bedrijven er nog 10 zullen overblijven. Dat houdt ook in dat 90 bedrijfsleiders een foute keuze hebben gemaakt voor de opvolging van hun bedrijf.
    Dan rest mij maar één vraag: Wie is er zo slim dat hij of zij boerenmensen, die toch bekend staan voor hun gezond verstand, kan overtuigen om zonder te twijfelen het doodvonnis van hun bedrijf te tekenen?

    Reactie door jos — januari 7, 2008 @ 9:51 pm | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

