Mijn dagboeken in Boer & Tuinder

augustus 8, 2008

Komkommertijd

Filed under: Kris Van der Velpen — melkbrigade @ 12:00 am

De zomer is zo traditioneel een beetje komkommertijd op het vlak van nieuwsberichten. Zo hoorde ik onlangs op de radio dat Amerika alles bijeengeteld zo’n zestig jaar geregeerd werd door allerlei presidenten die linkshandig waren. Op het moment dat ik dit bericht hoorde, was ik aan het sproeien en vroeg ik me af wie zich ermee bezighoudt om daar een onderzoek naar te verrichten. Waarschijnlijk is er een pak studiewerk aan voorafgegaan om tot deze bevinding te komen. En nog waarschijnlijker heeft het de Amerikaanse belastingbetaler wel heel wat geld gekost om die studie te bekostigen. Dan heeft de Belg wel wat meer geluk gehad deze zomer.
Op politiek vlak was het een dankbare zomer voor de nieuwsbrengers. Het heeft eigenlijk wel iets als je jezelf zo kan afvragen hoe het met dit landje verder moet en je luistert dan al eens vaker naar het nieuws. Ik volg elke zomer wel het nieuws, maar andere jaren is dat vooral om de uitslag van de Ronde van Frankrijk te weten. Zo hoorde ik op een zekere morgen een buurman op de radio vertellen dat de perenoogst mislukt is. Nu zijn er wel leukere nieuwtjes om bij je ochtendkoffie te verwerken, zeker als je klaarstaat om op dat ene perceel dat goed gelukt is net een aantal peren te gaan afknippen. Ik was al enigszins gelukkig dat ik dat werk dit jaar niet zoveel hoefde te doen, want er zijn aangenamere dingen dan een hele zomer lang kleine peertjes van de bomen knippen. Op zich is het nog het slechtste werk niet, maar ik vind het wat eentonig. Het enige positieve is dat je waarschijnlijk ook een grote oogst tegemoet gaat als je veel moet dunnen. Als ik op mijn bedrijf kijk, zie ik toch wel wat peren hangen. Enkele percelen zitten vrij normaal, andere weer een stuk minder; maar als je het totaal bekijkt, zal alles nog wel meevallen.
Nieuws over de landbouw brengen ze ook graag op de radio. Ik denk dat de nieuwsmakers ons graag hebben. Er is in de agrarische sector wel altijd iets te vinden dat niet zo goed loopt, en iedereen komt wel eens graag op tv of op de radio. Je zou haast denken dat men enkele boeren opbelt om te horen of ze iets te vertellen hebben als men het nieuws niet vol krijgt, en meestal lukt het nog ook.
Ik heb zo mijn twijfels over die vele nieuwtjes. Als teler hebben we er niks aan en de consument maakt van ons verhaal het zijne en zo raakt alles gemakkelijk uit zijn context gerukt. Als je op tv of op de radio iets vertelt, zou je de hele achtergrond van het verhaal moeten uitleggen zodat de mensen weten wat de gevolgen en oorzaken zijn van een probleem.
Het probleem van de kleinere perenoogst dit jaar begint al in de winter, want toen was er een slechte bloembotvorming. Die was dan weer het gevolg van de grote oogst vorig jaar en ook wat van de perenbladvlo, op sommige plaatsen. Die weinige bloembotten hebben dan ook nog wat nachtvorst gehad en een slechte bloeitijd. Het is zo’n beetje de wet van Murphy: als iets fout kan gaan, zal het ook fout gaan. Om zoiets uit te leggen in de media heb je al heel wat zendtijd nodig, die je meestal toch niet krijgt, want tenslotte dient je verhaal maar om het nieuws op te vullen. Dus kan je alleen maar zeggen dat er weinig fruit is. De consument denkt dat hij geen peren meer zal kunnen kopen en buitenstaanders denken dat we sukkelaars gaan worden die geen inkomen hebben.
Veel slechter nieuws kwam er deze zomer met de aankondiging dat enkele spuitproducten in één klap gelimiteerd gaan worden voor de export van fruit naar Rusland. Vroeger namen ze ons de spuitproducten één voor één af, maar nu vallen ineens de drie pijlers van de schurft en bewaarziekten weg. Een product als Captan of TMTD – dat je vroeger tot drie weken voor de oogst kon spuiten – mag je nu maar tot 1 juli gebruiken. Anderzijds geldt nog steeds het principe dat de klant koning is en dusdoende hebben we maar vlug ons sproeischema aangepast, zodat we met een gerust geweten straks ons fruit aan de man kunnen brengen. Gelukkig komt zoiets niet in de grote media, want met sproeien maken we ons niet populair bij de grote massa. Persoonlijk vind ik wel dat er iets gedaan moet worden aan het steeds inkrimpen van de lijst met sproeimiddelen. Straks blijft er bijna niks meer over om de verschillende plagen te bestrijden. En wat er overblijft, zal gigantisch duur worden. Ik ga er wel mee akkoord dat schadelijke middelen moeten verdwijnen, maar als er nu ergens twee vliegen sterven, verdwijnt er morgen een sproeiproduct.
Zo zie je maar, in de fruitsector is er nooit komkommertijd. Er valt altijd wat over te vertellen en misschien is het net datgene wat ons beroep zo boeiend maakt.

– Kris Van der Velpen

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

